Wednesday, November 26, 2014


Lima daripada 10 atau 50 peratus warga Malaysia sudah atau merancang bersara sebelum berusia 59 tahun, peratusan tertinggi dalam kalangan negara ASEAN.

Kaji selidik global berkaitan penuaan oleh Nielsen Holding NV, penyedia maklumat pasaran dan penilaian kepenggunaan, mendapati di ASEAN, 49 peratus warga Indonesia mahu bersara awal, Vietnam (44 peratus), Thailand (33 peratus) dan Singapura (29 peratus).

Kaji selidik itu membabitkan lebih 30,000 responden menerusi internet di 60 negara, menunjukkan 73 peratus responden Malaysia ingin meluangkan masa bersama keluarga, di samping mengekalkan keadaan fizikal mantap dan mental yang sihat selepas persaraan.

Pengarah Perkhidmatan Kewangan Nielsen - Singapura dan Malaysia, Luca Griseri, berkata berikutan sebahagian besar warga Malaysia merancang bersara awal, mereka bakal menjalani jangka masa lebih panjang dalam tempoh persaraan.

"Justeru adalah penting untuk mereka mempunyai dana atau wang yang mencukupi bagi persaraan mereka," katanya dalam satu kenyataan mengumumkan hasil penemuan kaji selidik itu di Kuala Lumpur, semalam.

Manfaat kepada masyarakat
Sehubungan dengan itu, beliau berkata, dengan mengambil kira keinginan pesara untuk menyumbang kepada kerja amal dan sosial, masyarakat akan mendapat manfaat kemahiran serta kepakaran daripada golongan pesara secara tidak langsung.

Bidang perniagaan pula akan mendapat sumber pendapatan baharu dengan membantu memenuhi keperluan pesara, terutama mengekalkan fizikal mantap dan mental yang sihat.

Sebanyak 69 peratus pengguna Malaysia yakin untuk bergantung kepada simpanan peribadi dan pelaburan sebagai sumber kewangan utama selepas persaraan, manakala di Singapura (78 peratus), Indonesia (76 peratus), Thailand (73 peratus), Filipina dan Vietnam (69 peratus).

Sumber : Berita Harian (26/02/2014)


 Jom Sertai Tone Excel, JANA pendapatan PASIF... 
Daftar SEKARANG secara PERCUMA

 =================================================== 

JBP ~ Sahabat Emas Anda 
Prepaid That Pays ~ Tone Excel 

 MOHD AZHAR BIN KORDI 
Telefon / SMS : 012 - 357 8910 
Kod Agen : JBP009 / 02 

AUTOPILOT TTTE --> http://www.mudah123.com/?ref=3505 

=================================================== 

 #PrayForGaza #PrayForPalestine #PrayForSyria #PrayForMesir #PrayForMalaysia #JutawanToneExcel #PesonaTimurResources #KazanahBangsa

0 comments:

Post a Comment

Bookmark Us

Delicious Digg Facebook Favorites More Stumbleupon Twitter

Search Our Site

Jom Sertai Komuniti ToneExcel - Jana Wang Guna Telefon Bimbit
×
bloggerDaftar PERCUMA