Monday, November 24, 2014


Kuala Lumpur - Satu klik pada pautan yang diterima menerusi e-mel boleh menyebabkan sesorang menjadi mangsa sindiket penipuan siber yang mencuri data peribadi.

Kaedah itu menjadi taktik terbaharu penjenayah siber bagi menggodam e-mel tanpa disedari mangsa.

Antara cara yang dikesan ialah penghantaran e-mel tertera arahan 'klik di sini jika tidak dapat membaca mesej' yang mengandungi pautan khusus.

Apabila mangsa menekan pautan itu, penggodam mendapat akses kepada maklumat senarai kenalan mangsa, termasuk alamat e-mel dan data peribadi.

Hantar secara automatik
Malah, klik di pautan itu akan menyebabkan e-mel sama dihantar kepada mangsa lain secara automatik, menyebabkan lebih ramai menjadi mangsa penipuan atau spam ini.

Kakitangan swasta, Samad Rahim, 62, yang pernah menjadi mangsa penipuan internet berkata, mangsa dipercayai dipilih secara rawak.

"Beberapa hari lalu saya menerima e-mel daripada anak lelaki dengan mesej 'klik di sini jika tidak dapat membaca mesej'.

"Apabila saya klik, yang keluar hanya skrin kosong, Saya hanya menyedari ia spam apabila rakan menelefon dan bertanyakan kandungan e-mel yang saya hantar," katanya kepada BH, semalam.

Beliau berkata, e-mel berkenaan dibuka oleh penerima kerana nama penghantar adalah kenalan terdekat dan ahli keluarga.

Maklumat sulit
Apa yang dibimbangkan, katanya, pelbagai maklumat sulit disimpan dalam e-mel seperti nombor pengesahan peribadi (PIN) akaun bank dan nombor kad pengenalan.

Bekas Ketua Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah, Polis Diraja Malaysia (PDRM), Tan Sri Mohd Zaman Khan Rahim Khan, turut menjadi mangsa sindiket penipuan menerusi e-mel berkenaan.

"Rupanya satu klik itu sudah membuka ruang kepada penjenayah menggodam maklumat di telefon bimbit dan komputer peribadi saya.

"Ada rakan mendakwa mendapat e-mel yang kononnya dihantar oleh saya dan meminta mereka memasukkan kata laluan baharu, kononnya atas faktor keselamatan bagi mengelak maklumat digodam.

"Sebenarnya itu adalah perangkap mendapatkan data peribadi mangsa," katanya.

Sumber : Berita Harian (24/11/2014)
Oleh : Syalikha Sazili


Jom Sertai Tone Excel, JANA pendapatan PASIF... 
Daftar SEKARANG secara PERCUMA

 =================================================== 

JBP ~ Sahabat Emas Anda 
Prepaid That Pays ~ Tone Excel 

 MOHD AZHAR BIN KORDI 
Telefon / SMS : 012 - 357 8910 
Kod Agen : JBP009 / 02 

AUTOPILOT TTTE --> http://www.mudah123.com/?ref=3505 

=================================================== 

 #PrayForGaza #PrayForPalestine #PrayForSyria #PrayForMesir #PrayForMalaysia #JutawanToneExcel #PesonaTimurResources #KazanahBangsa

0 comments:

Post a Comment

Bookmark Us

Delicious Digg Facebook Favorites More Stumbleupon Twitter

Search Our Site

Jom Sertai Komuniti ToneExcel - Jana Wang Guna Telefon Bimbit
×
bloggerDaftar PERCUMA